Пісня
Ми кажемо «пісня», італійці — «canzone», французи — «chanson», німці— «lied», англійці — «song»… А що воно таке? Хтось відповість, що це музично-словесний твір. А хтось пригадає рядки «Сонетів до Орфея» Рильке: «Є непізнáнні жалі, / смерті незнана є суть, / марне бажання — збагнуть / тайни любові. / Тільки пісні на землі / сяють, святкові», — де пісня постає знаком причетності людини до найглибших таємниць світу.
Якщо це й справді так, то хто-хто, а ми, українці, повинні дуже глибоко відчувати і сенс жалів, і сенс життя та смерті, і сенс любові, бо ми — співоча нація. Пісня для нас — «ковчег Заповіту». Ми всотуємо її з молоком матері. Пам’ятаєте, як Олександр Довженко в «Зачарованій Десні» згадував своїх малих братиків? «Пожили вони щось недовго, бо рано, казали, співати почали. Було як вилізуть всі четверо на тин, сядуть рядочком, як горобці, та як почнуть співать. І де вони переймали пісні, і хто їх учив? Ніхто не вчив. Коли вони померли від пошесті зразу всі в один день, люди казали: “Ото Господь забрав їх до свого ангельського хору”»…
Хтозна, коли почав співати Шевченко, але, мабуть, теж дуже рано. І певно, його, так само, як і братів Довженка, ніхто не вчив пісень, а знав він їх силу-силенну. Поет просто не міг уявити Україну без пісні.
Ось як він змалював її в одному з листів до Андрія Козачковського, написаних у далеких азійських степах. Дніпрові кручі неподалік Переяслава, літній вечір, тиша, видно далеко-далеко. «…Ми довго не могли промовити й слова, аж доки, нарешті, біла, ледь-ледь помітна цяточка не заспівала: “Та яром, яром за товаром…“. Чудесний вечір! Чудесний край. І дивовижні пісні!». І щó ж у тих піснях? Воля. Для Шевченка історія «прекрасної, могутньої, свободолюбної України» — це історія її вікової борні за волю. Україна, — каже поет, — «не давала своєї слави на поталу, топтала ворога-деспота ногами і вільна, незаймана помирала.
Недаром такі сумні та печальні наші пісні, такі задумливі мої земляки. Їх складала свобода, а співала тяжка одинока неволя». І це дає нам віру в самих себе. Може, якраз тому поет так любив співати рідні пісні. Талант Шевченка, — казав Михайло Максимович, — знайшов свій яскравий вияв і в живописі, і в поезії, але «найсильніше й найкраще — у виконанні українських народних пісень»… Уявіть собі картину. Салон графині Анастасії Толстої. Гості всідаються на свої місця. Шевченко підходить до фортепіано, повертається обличчям до слухачів. Зараз він буде співати свої улюблені пісні. Йому акомпанує учень Бетховена, піаніст-віртуоз Антоні де Контський… Мить, друга. Починає звучати «Зіронька»…
Фотографія
1826 року, приблизно тоді, коли дванадцятилітній Шевченко шукав собі в Лисянці й Тарасівці вчителя малювання, у далекій Франції з’явилося досі небачене «малювання світлом» — фотографія.
Сáме цим роком датують славетний «Вигляд з вікна» — перший у світі фотознімок, чиїм автором був французький аристократ і винахідник Жозеф Нісефор Ньєпс. Слід сказати, що мода на фотографію ширилася дуже стрімко. У 1850-х роках чимало любителів фотографії було вже навіть у «степу безкраїм за Уралом».
Так, у червні 1855 року Шевченко писав Броніславові Залеському: я «не дуже радий, що ти займаєшся тепер фотографією, вона в тебе відбирає зараз багато часу, а потім, боюсь, ти захопишся нею, коли з’являться прийнятні результати. Це справа хімії і фізики, а тобі як художнику це зашкодить. Якою б спокусливою не була фотографія, та все ж таки вона не містить високого прекрасного мистецтва».
Отже, Шевченко не вважав фотографію за високе мистецтво. Але яка ж це прецікава річ! Недарма поет і сам захопився нею ще на засланні. Однак справа придбання фотообладнання, яке треба було замовляти аж у Німеччині, якось не пішла на лад.
А от після заслання Шевченко, як і дехто з його знайомих-художників, цілком міг стати професійним фотографом. Принаймні його друзі казали, що ліпшого засобу заробити на шматок хліба поетові годі й шукати. Бути фотографом?! Нізащо! Надто вже глибоко запала в душу поета думка про те, що фотографія не є високим мистецтвом. От ґравюра — то так!"
Немає коментарів:
Дописати коментар